Adidas_Teamgeist_groepsfoto

Adidas brengt speciale voetbalshirts uit

Adidas heeft de afgelopen week een gloednieuwe collectie voetbalshirts uitgebracht. Dit is een hele bijzondere collectie, namelijk een ode aan het jaar 2006. Nu 15 jaar later brengt Adidas de voetbalshirts opnieuw uit. In totaal brengt Adidas met 9 voetbalclubs deze collectie uit namelijk: Ajax, Juvents, Bayern Munchen, Boca Juniors, Flamengo, Manchester United, Real Madrid, Arsenal en Celtic.

Deel van de voetbalshirts collectieBron: www.footyheadlines.com

Voetbalshirts om moeilijk te vergeten

Denk maar is terug aan 2006. FC Barcelona die de Champions league wint ten kosten van Arsenal, maar ook het WK van 2006 in Duitsland. Na dat wereld kampioenschap namen enkele clubs in het seizoen van 2006/2007 deze iconische template aan. Rond die tijd bracht Adidas misschien wel één van de meest iconische collecties uit, namelijk de Adidas 2006 teamgeist. De iconische gegolfde banen, het Adidas logo in het midden, de losse pasvorm en het teamgeist. Dat is hoe mensen de shirt zouden herkennen.

Hoe het allemaal begon

Sinds het WK van 1970 in Mexico zijn de officiële voetballen van de FIFA vrijwel ongewijzigd gebleven. In 2006 ging Adidas de uitdaging aan om de bal opnieuw uit te vinden. Jürgen weet te vertellen dat de Teamgeist een resultaat is van veel ontwikkelingen, ideeën en inspiratie. De oude zeshoekige structuur van 32 vlakken is afgedaan en is er een nieuw ontwerp van 14 vlakken gemaakt. Dit maakt de bal aantrekkelijker, moderner en stijlvoller. Maar het maakt ook de bal een stuk beweeglijker. Het ontwerp verbetert vermogen van de speler om de bal te kunnen controlleren en maakt het spel ook veel dynamischer. Op deze manier werd Teamgeist echt een keerpunt. Het luidde een nieuwe generatie van het FIFA Wereld Kampioenschap in.

Is er veel veranderd?

Het losse ontwerp van de Adidas Teamgeist kom je vandaag de dag niet meer tegen. Maar hoe komt dit eigenlijk? Waar het vroeger een functioneel uniform was is het nu een modern modeproduct geworden. Voetbalshirts worden nu steeds meer gemaakt op basis van iemands pasvorm. Het moet sportief ogen en die reden valt in één woord te omschrijven: marketing. Een losse pasvorm mag nostalgisch wel er mooi uit zien, maar als dit shirt ontwerp anno 2021 zou worden uitgebracht dan zou het een stuk minder verkopen.